Pipedija - tautosaka, gandai, kliedesiai ir jokios tiesos! Durniausia wiki enciklopedija durnapedija!


Virtuali realybė: Skirtumas tarp puslapio versijų

Jump to navigation Jump to search
7 eilutė: 7 eilutė:
Dar sako kai kurie vieną labai svarbų dalyką: ar atsimenate, kaip prieš kažkiek metų kažkokioje keistoje įstaigoje jums kažas lyg ir visai nekaltai davė pasibandyti virtualiosios realybės akinius? Atrodė pradžioje, kad visai nieko, bet ar tikrai atsimenate, kaip juos nusiėmėte? Panašu, kad ir dabar su jais vis dar esate, tiesa?
Dar sako kai kurie vieną labai svarbų dalyką: ar atsimenate, kaip prieš kažkiek metų kažkokioje keistoje įstaigoje jums kažas lyg ir visai nekaltai davė pasibandyti virtualiosios realybės akinius? Atrodė pradžioje, kad visai nieko, bet ar tikrai atsimenate, kaip juos nusiėmėte? Panašu, kad ir dabar su jais vis dar esate, tiesa?


[[Vaizdas:Sensorama.jpg|thumb|400px|right|Sensorama - vienas iš realių 3D realybės prototipų, labiausiai išvystyta senų laikų trimačio kino sistema]]
[[Vaizdas:Sensorama.jpg|thumb|300px|right|Sensorama - vienas iš realių 3D realybės prototipų, labiausiai išvystyta senų laikų trimačio kino sistema]]
 
== Virtualios realybės istorija ==
== Virtualios realybės istorija ==
=== 3D Kinas - virtualios realybės prototipas ===
=== 3D Kinas - virtualios realybės prototipas ===
17 eilutė: 16 eilutė:
O dar paskui tasai Morton Heilig sukūrė ir pirmą virtualios realybės šalmą - "Telesphere". Tą šalmą užsimovus, galima buvo kaip tai žvalgytis aplinkui, o ne tik sėdėti konkrečioje pozoje.
O dar paskui tasai Morton Heilig sukūrė ir pirmą virtualios realybės šalmą - "Telesphere". Tą šalmą užsimovus, galima buvo kaip tai žvalgytis aplinkui, o ne tik sėdėti konkrečioje pozoje.


[[Vaizdas:Tron-filmas-1982.jpg|300px|thumb|left|Tron - pirmas filmas apie virutalią realybę. Kadangi [[SSRS]] jo nerodė, tai daugelis prarado vieną iš svarbiausių istorinių kultūrinių dalykų, kurie [[Vakarai|Vakaruose]] visiems kaitino fantaziją tais laikais, kai tenai jau buvo pilna [[asmeniniai kompiuteriai|asmeninių kompiuterių]], o SSRS buvo atsilikusi tiek, kad beveik niekas apie kompiuterius nebuvo nieko ir girdėjęs.]]
=== Ankstyvos nuotolinio valdymo trimatės sistemos ===
=== Ankstyvos nuotolinio valdymo trimatės sistemos ===
Pirmą nuotolinę sistemą sukūrė tokia Philco Corporation firma [[1961]] metais, bet ta sistema nebuvo skirta kuriamai realybei, o buvo sukurta visokiam išminavimui ir panašiai. Kariškiai galėjo pasiųsti kur nors robotą su videokameromis, o tada sukioti galvą, žvalgytis ir apžiūrinėti kažką. Tai buvo tiesiog priemonė saugumui. Kadangi kameros buvo dvi, tai vaizdas gaudavosi trimatis, o negana to, pagal galvos judesius tos kameros ir buvo valdomos. Žodžiu, visiškai kaip virtuali realybė, bet su [[realas|tikra realybe]].
Pirmą nuotolinę sistemą sukūrė tokia Philco Corporation firma [[1961]] metais, bet ta sistema nebuvo skirta kuriamai realybei, o buvo sukurta visokiam išminavimui ir panašiai. Kariškiai galėjo pasiųsti kur nors robotą su videokameromis, o tada sukioti galvą, žvalgytis ir apžiūrinėti kažką. Tai buvo tiesiog priemonė saugumui. Kadangi kameros buvo dvi, tai vaizdas gaudavosi trimatis, o negana to, pagal galvos judesius tos kameros ir buvo valdomos. Žodžiu, visiškai kaip virtuali realybė, bet su [[realas|tikra realybe]].
42 eilutė: 42 eilutė:
Karinės sistemos gana stipriai integravosi su realybe, pvz., dar [[1979]] JAV kompanija McDonnell-Douglas sukūrė pirmą išplėstos realybės šalmą naikintuvų pilotmas. Tokio šalmo esmė buvo ta, kad plikomis akimis matomą vaizdą pilotui papildydavo per kameras matomi papildomi vaizdai, pvz., [[radaras|radaro]] parodymai, raketų taikiklis, kompiuterio paskaičiuotą patrankėlės sviedinių trajektoriją atspindintys taikikliai, informacija apie tai, kad taikinys pagautas ir galima leisti raketą ir taip toliau. Šitų šalmų dėka lakūnų efektyvumas oro mūšiuose išaugo kokius porą, o gal ir daugiau kartų.
Karinės sistemos gana stipriai integravosi su realybe, pvz., dar [[1979]] JAV kompanija McDonnell-Douglas sukūrė pirmą išplėstos realybės šalmą naikintuvų pilotmas. Tokio šalmo esmė buvo ta, kad plikomis akimis matomą vaizdą pilotui papildydavo per kameras matomi papildomi vaizdai, pvz., [[radaras|radaro]] parodymai, raketų taikiklis, kompiuterio paskaičiuotą patrankėlės sviedinių trajektoriją atspindintys taikikliai, informacija apie tai, kad taikinys pagautas ir galima leisti raketą ir taip toliau. Šitų šalmų dėka lakūnų efektyvumas oro mūšiuose išaugo kokius porą, o gal ir daugiau kartų.


 
[[Vaizdas:Nasa-virtuali-realybe-1984.jpg|500px|thumb|right|Čia [[1984]]-[[1989]] metais [[NASA]] kurta sistema. Žmogus galėjo ne tik matyti virtualų, susimuliuotą pasaulį, bet jame dar ir valdyti visokius daiktus, čiupinėti ir vartyti juos rankomis ir taip toliau.]]
== Virtualios realybės proveržis ==
== Virtualios realybės proveržis ==
Apie [[1980]]-[[1990]] metus įvyko realus virtualios realybės proveržis. Daugelis sistemų buvo vis dar kartinės, tačiau į reikalus įsijungė [[NASA]], ėmė steigtis vis geresnės kitos firmos, o galų gale atsirado ir [[Silicon Graphics]] kompanija, kuri dabar darosi užmiršta, nes tiesiog štai taip vat užsimiršo. Link [[1990]] šita firma sukūrė ne tik kad specializuotus grafinius kompiuterius, bet ištisas sistemas trimatės realybės modeliavimui ir darbui su virtualia erdve. Reikalus finansavo NASA, o [[SGI]] tiesiog darė aparatūrą ir didelę dalį programavimo darbų.
Apie [[1980]]-[[1990]] metus įvyko realus virtualios realybės proveržis. Daugelis sistemų buvo vis dar kartinės, tačiau į reikalus įsijungė [[NASA]], ėmė steigtis vis geresnės kitos firmos, o galų gale atsirado ir [[Silicon Graphics]] kompanija, kuri dabar darosi užmiršta, nes tiesiog štai taip vat užsimiršo. Link [[1990]] šita firma sukūrė ne tik kad specializuotus grafinius kompiuterius, bet ištisas sistemas trimatės realybės modeliavimui ir darbui su virtualia erdve. Reikalus finansavo NASA, o [[SGI]] tiesiog darė aparatūrą ir didelę dalį programavimo darbų.
54 eilutė: 54 eilutė:
Bet o tačiau kaip tik apie tą laiką atsirado [[geimai]] su trimate erdvės simuliacija. Ir nors tie geimai būdavo žaidžiami be jokių trimačių akinių, labai nedaug iki to ir tetrūko - pirmiausiai [[1992]] atsirado [[Wolfenstein 3D]], o paskui - vienas po kito ėmė rastis [[Doom]], [[Duke Nukem 3D]], [[Quake]] ir kiti. Ir gavosi taip, kad programinę tos virtualios realybės dalį labiausiai išvystė visokios žaidimų kompanijos.
Bet o tačiau kaip tik apie tą laiką atsirado [[geimai]] su trimate erdvės simuliacija. Ir nors tie geimai būdavo žaidžiami be jokių trimačių akinių, labai nedaug iki to ir tetrūko - pirmiausiai [[1992]] atsirado [[Wolfenstein 3D]], o paskui - vienas po kito ėmė rastis [[Doom]], [[Duke Nukem 3D]], [[Quake]] ir kiti. Ir gavosi taip, kad programinę tos virtualios realybės dalį labiausiai išvystė visokios žaidimų kompanijos.


[[Vaizdas:Matrica_filmas.jpg|500px|thumb|left|Filmas apie [[Matrica|Matricą]] realiai nunešė visiems stogus. Ir iki šiol kai kuriems dar stogai nuo jo važiuoja. Nors dabartiniais laikais jis jau neatrodo labai kažkuo stebuklingas, bet iki jo niekas nesusimąstydavo nei apie virtualybę, nei apie tokius kompiuterinius efektus, nei apie dar kažką panašaus.]]
== Virtuali realybė internetuose ==
== Virtuali realybė internetuose ==
O dar paskui atsirado tie visokie internetai, o galų gale ir [[VRML]] kalba, kurią sugalvojo, atrodo, ta pati [[SGI]], su paprastu tikslu - kad galėtų rastis visokie interneto puslapiai, tik kad ne kaip puslapiai, o kaip trimatė realybė. Kokiais [[1997]] metais visi apie tai ir tekalbėjo, kad štai jau [[HTML]] era po truputį nueis į praeitį, o visi pradės naudotis trimačiais akiniais ir skraidyt po trimates erdves, ir visi portalai ir naujienos bus išties panašiai, kaip kokios tai [[parduotuvės]] ar panašiai, kur galima bus užeiti, kažką daryti ir taip toliau.
O dar paskui atsirado tie visokie internetai, o galų gale ir [[VRML]] kalba, kurią sugalvojo, atrodo, ta pati [[SGI]], su paprastu tikslu - kad galėtų rastis visokie interneto puslapiai, tik kad ne kaip puslapiai, o kaip trimatė realybė. Kokiais [[1997]] metais visi apie tai ir tekalbėjo, kad štai jau [[HTML]] era po truputį nueis į praeitį, o visi pradės naudotis trimačiais akiniais ir skraidyt po trimates erdves, ir visi portalai ir naujienos bus išties panašiai, kaip kokios tai [[parduotuvės]] ar panašiai, kur galima bus užeiti, kažką daryti ir taip toliau.


O bet tačiau niekas taip ir neišplito, nes naudotis tais trimačiais puslapiais buvo siaubingai nepatogu. Taigi, nors apie [[1998]] metus VRML pluginai buvo tiesiog must-have kiekvienai [[naršyklė|naršyklei]], taip pat svarbūs, kaip koksai [[PDF]] palaikymas, tai jau apie [[2000]] tų pluginų neliko, o dar po kelerių metų tą kalbą išvis visi užmiršo.
O bet tačiau niekas taip ir neišplito, nes naudotis tais trimačiais puslapiais buvo siaubingai nepatogu. Taigi, nors apie [[1998]] metus VRML pluginai buvo tiesiog must-have kiekvienai [[naršyklė|naršyklei]], taip pat svarbūs, kaip koksai [[PDF]] palaikymas, tai jau apie [[2000]] tų pluginų neliko, o dar po kelerių metų tą kalbą išvis visi užmiršo.
Bet paskui atsirado [[Matrix]], o paskui ir dar pora jos serijų, ir tiems, kas tą filmą suprato - tiems nunešė stogus, nes visi pamatė, kad virtualioje realybėje galima gyventi, tiesiog užmiršus apie [[realas|realą]].


Užtat per tą laiką atsirado galimybė masyviai žaisti internetuose visokį [[Quake]], o paskui ir kitus [[geimai|geimus]], ir galų gale ėmė rastis visokie [[Roblox]], [[Minecraft]] ir taip toliau, kur gali begalės žmonių būti, ir tenai jau galimybė ir naudotis visokiais trimačiais akiniais. O ir trimačiai akiniai supaprastėjo - jie dabar pasidaromi iš paprasčiausio [[mobiliakas|mobiliako]], įkišamo į pigią dėžutę su okuliarais. Taip kad įsigyti virtualios realybės sistemą galima kaip vos kelis ar kelioliką eurų kainuojantį priedą mobiliakui.
Užtat per tą laiką atsirado galimybė masyviai žaisti internetuose visokį [[Quake]], o paskui ir kitus [[geimai|geimus]], ir galų gale ėmė rastis visokie [[Roblox]], [[Minecraft]] ir taip toliau, kur gali begalės žmonių būti, ir tenai jau galimybė ir naudotis visokiais trimačiais akiniais. O ir trimačiai akiniai supaprastėjo - jie dabar pasidaromi iš paprasčiausio [[mobiliakas|mobiliako]], įkišamo į pigią dėžutę su okuliarais. Taip kad įsigyti virtualios realybės sistemą galima kaip vos kelis ar kelioliką eurų kainuojantį priedą mobiliakui.